~Selamat Datang ke Dapur Eina & Family~






Terima Kasih Daun Keladi...

Tuesday, March 15, 2011

CENCARU BAKAR SUMBAT KELAPA


Assalamualaikum dan Selamat Pagi!!! Yeehaaaaaaaaa!!!Makcik suka nih...makcik dapat komputer ni pepagi buta nih..biasa2 hero2 tu ambik alih wat main game..tapi hari ni Eina umpan dengan ratah milo sambil tengok NARUTO...hahaha...jahat wehhh...Along lak g tuition,lagi senang nak pujuk adik-adik...muahaha(sila gelak dalam nada jahat)...

Tak sabar nih nak g melanguk kat dapur kawan-kawan,mana lah tau dapat rasa sikit-sikit jadi lah kan...CENCARU BAKAR SUMBAT KELAPA ni sebenarnya lauk semalam...jangan mintak eh,,bukan kedekut tapi dah licin...makan ni dengan tomyam ke,singgang ke..memang sedap nih..gandingan mantap...

Ikan ni rasa pedas,masam n lemak-lemak gitu...meh-meh kita tengok camne bahan-bahan n cara-cara nak buatnya (psttt..bukan apa,takut NARUTO dah habis,x sempat makcik nak g redah dapur orang...hihihi)..nak cepat nih....


CENCARU BAKAR SUMBAT KELAPA
Bahan-bahannya:-
2 ekor ikan cencaru - dibelah belakang,dibuang perut & insang,cuci & toskan
1/2 biji kelapa parut
6-7 biji cili padi - bergantung pada tahap kepedasan yg anda suka
1-2 biji limau kasturi - bergantung kepada tahap masam yg anda kehendaki
1 helai daun kunyit - dihiris halus
Belacan
1 sudu teh garam

Cara-caranya:-
  1. Tumbuk cili padi dan belacan hingga lumat
  2. Masukkan jus limau kasturi dan garam kedalam lesung tadi,gaul biar sebati
  3. Masukkan kelapa parut sedikit demi sedikit ke dalam lesung, tumbuk sikit je, jangan sampai kelapa tadi hancur...tujuan menumbuk kelapa ni adalah untuk mengeluarkan sedikit rasa lemak...
  4. Kemudian masukkan pula daun kunyit tadi n gaul sebati
  5. Setelah selesai, sumbat pada bahagian belakang ikan cencaru tadi
  6. Biarkan selama 15 minit - 1/2 jam...tujuannya,nak bagi bahan2 tadi meresap ke dalam ikan
  7. Kemudian bakar seperti biasa...Eina bakar atas dapur gas je...nak bakar dalam oven pun boleh..bakar hingga masak ok!!
  8. SELAMAT MENCUBA!!!!

4 comments:

J41 said...

slm eina, sedapnya cencaru bkr... mmg peberet akk.... klu mls nk sumbat bakar plain pun sodap... cicah lada kicap... perghhhhh....

izahdaut said...

hahaha..duk rebut ngan anak ye eina.
weh rajin tul nyumbat ikan.akak bako gitu je ni.sedap ikan ni kan, bebudak suke sebab banyak isi.hehe

Nieza said...

assalam laling...wah ini ikan memang my fav...kalau mkn 2 ekor tu pun boleh abis...hehe

eina said...

Kak Jai: waalaikummussalam kak jai...betul 3x...cicah sambal kicap pun sedap...

IzahDaut: gelak..gelak..hahaha..tu lah kak,kalau dah cuti sekolah gitu la jadinye...ikan ni memang sedap..buat masak kicap pun sedap...

nieza: waalaikummussalam laling cayang...tu la pasal..ratah-ratah pun sedap...