~Selamat Datang ke Dapur Eina & Family~






Terima Kasih Daun Keladi...

Friday, February 4, 2011

KUIH LOMPANG


Assalamualaikum...mintak maaf le hari ni lambat bersiaran..letih sangat2..malam tadi x dapat tido langsung..anak Eina, si Angah demam panas...panas die sampai 38.9'c...takut dibuatnye..asyik dok "jelum" kepala die je laa...Eina fobia..takut kena sawan macam adik die dulu...tapi tu dulu laaa...tengah hari tadi dah ok dah,tapi malam ni nampaknye cam panas balik jee...tengok lah..jap2 lagi rasanya kena g ED Hospital Sungai Buloh...

So,Eina x dapat nak celoteh panjang2...Jom kite tengok resepi kuih lompang ni...resepi ni Eina dapat dari buku resepi kuih-muih Kelantan...x tau la sapa penerbitnya coz kulit buku tu dah tercabut...dari buku lama ni..tapi Eina dah olah ikut kesesuaian selera....dan untuk pengetahuan juga, Eina selalu dapat tempahan kuih lompang ni dari orang-orang sekitar tempat tinggal Eina ni....sedap la kot dorang rasa,tu yang selalu dorang tempah..hehehe....perasan!!!!




KUIH LOMPANG
Bahan-bahannya:-
300 gm tepung beras
100gm gula merah
200gm gula pasir
4 1/4 cawan air
1 cawan air + 1 sudu teh garam + 1/2 sudu teh kapur makan
1 sudu besar tepung jagung
kelapa putih + garam

Cara-caranya:-
  1.  Panaskan kukusan dan biar hingga air mendidih.
  2. Gula merah dan gula pasir dimasak dengan 4 1/4 cawan air hingga mendidih & gula larut. Sejukkan dan tapis.
  3. Campurkan tepung jagung dan tepung beras dengan 1 cawan air yang dicampur dengan garam dan kapur makan. Gaul sebati
  4. Campurkan adunan tepung dengan air gula yang dimasak tadi. Gaul sebati dan tapis.
  5. Panaskan acuan mangkuk untuk kuih lompang di dalam kukusan. Tuangkan adunan anggaran 3/4 tinggi acuan agar tidak melimpah.
  6. Kukus selama 15-20 minit atau sehingga masak dengan api sederhana. Apabila masak, keluarkan dari mangkuk dan hidangkan bersama kelapa parut.



4 comments:

Nieza said...

wah sedapnya lompang...lama tak mkn ni...acuan ada tapi malas lak nk buat...hehe btw semoga anak ina cepat baik yer...kena bg minum byk air masak tu...kalau kena sawan kena cepat bawa jumpa doc yer..harap cepat baik:)

Kak Rose said...

salam eina, kuih pebret kak rose i.... sedapnya. lagi kalau dapat kelapa muda yg fresh! hmmmm

senahyeyeh said...

salam...napa lak air liur ni cam nak meleleh tgk kuih lompang nih! ish..cam sedap jer..tq 4 the resepi: )

eina said...

nieza : ekeke..x dapek nak nolong klau malas...cayok2 nieza..ekeke..anak eina dah sihat..alhamdulillah..terima kasih coz concern...

kak rose : salam kak rose...aah kan klau dapat kelapa muda fresh tuh..peghhh..lagimakan x hengat dunia..ekeke

kak senah : salam..alalala..meh nak lap meh..ekekeke