~Selamat Datang ke Dapur Eina & Family~






Terima Kasih Daun Keladi...

Sunday, February 27, 2011

KEK BATIK IKAN


Assalamualaikum dan selamat malam semua....wat ape tu??dah dinner dah?uwaaaaaaaaaa...Eina sakit gigi laa...last week g klinik tampal gigi,alih2 bengkak pulak gusi tu..nape ek?benci laa...esok kena g klinik balik..cabut ke aa???adoyaiii,seram sungguh...minggu ni memang bengkak la gusi ni...2-3 hari ni dok berdenyut2 pulak...makan pun main telan je,x kunyah2 dah..hari ni x makan langsung nasi...makan roti,pastuh wat kek batik ni untuk anak-anak...sedapp je tengok depa makan..haishhh....

Tapi nape kek ni nama kek batik ikan ek?ekeke..dah nak makan sangat,ambik....biskut marie xde,yang ade biskut  bentuk ikan je..Eina hentam je lah...hahaha..yang penting rasa nya kan...meh la kite layan resepi die...x larat nak ngadap PC nih..sakit sampai ke kepala....

Eina skodeng resepi ni dari dapur Kak Hana Comei yang duduk kat Jepung tuh...Kak Hana pulak skodeng dari MYR...pemilik asal resepi ni Kak Yatie ..ekekeke..terima kasih pada sifu2 ku yang berdua nih...tapi Eina dah derhaka kan sikit resepinya...Kak Hana,mohon ampun dan maaf,mintak halal...Eina C&P ye....tapi yang Eina buat ni x la selawa  sifu ku berdua ni..da la pic pun blurr je...pakai camera tepon cap ayam..kok kok kok....


KEK BATIK IKAN
 Bahan-bahannya:-
  • 1 bungkus besar biskut marie perasa original (ada 3 roll dlm 1 bgkus) - dipthkn 2 atau 3 (Eina guna biskut ikan 300 gm)
  • 1/2 tin besar susu pekat
  • 180 gm butter- eina guna marjerin
  • 100 gm coklat bar masakan- eina guna 200 gm coklat bar
  • 2 1/2 cawan milo- eina guna 1 1/2 cawan serbuk coklat
  • 1/3 cawan air panas 
  • 1/2 cawan serbuk badam - ni eina tambah

Cara-caranya:-
  1.  Kesemua bahan 2 - 7 dimasukkn kedlm kuali - masak dgn api yg perlahan sehingga semuanya sebati dan sedikit pekat.. (lebih kurang 10-15min)
  2. Masukkan biskut kedlm kuali gaulkan sehingga sekata.
  3. Alihkn adunan kedlm loyang / bekas / tppware yg tlh disapukn butter dan tekan sehingga betul2 padat.. ( gunakan plastik utk menekan adunan spya x lekat ditgn). Simpan didlm peti sejuk 1 - 2 jam.
  4. Keluarkan dr loyang & potong.. SIAP ..dah boleh mkn daaaaaaa...
 
ni lah biskut ikan yang Eina guna untuk buat kek ni...

5 comments:

Nieza said...

wah sedapnya kek batik tu...lama tak buat...boleh juga yer guna biskut ikan tu..comelnya jer nampaknya...ikan yg tak mkn kek lak dapat nama..hehe

Nur Ede said...

Assalam eina...
Cedap nyer.. kek batik ikan yang eina buat tu... anak2 akak mmg suke sesangat kek2 batik nie...

hana said...

lawo lawooo.... suker aku tgk! na... resepi yg nih kakyatie tuh bukan kakyatie sinar kehidupan na.. tuh kakyatiezaini blog ixora II... dah lama akak tk guna resepi nih.. tp ko buat lawo arr..... mintak sekut darwish lg lah! hahahahaa

Chik Mimi said...

alahai eina sakit gg yer ciannya,malam tadi akak pun tak tido siecik menangis sakit gg jugak

eina said...

nieza : hahaha..tu lah sebabnye..dah budak2 ni nak makan sangat...eina tengah sakit gigi,x larat nak g kedai..tangkap muat je lah..hehehehe

nur ede: waalaikummussalam kak ede...budak2 mmg suke kan benda2 cam gini...

hana: oooo ye ke kak..ingat kak yatie ratu talam..silap la pulak..tp x pe lah...yg penting sedap...hahaha..sekut darwish jadi mangsa lagi lah nampaknye...lawo ke kak?aku tengok sememeh je...

chik mimi: oo si kecik akak sakit gg ek?sian...