~Selamat Datang ke Dapur Eina & Family~






Terima Kasih Daun Keladi...

Monday, June 20, 2011

MASAK LEMAK CILI API NANGKA MUDA & IKAN TALANG MASIN

Erkkk...dah petang ekkk??hihihi...lambat bersiaran hari ni...mak yung busy..ye la tuh busy...schedule penuh hari nih,adoyaiii penat pun ada...pagi  pegi checkup,balik checkup lipat baju,kemas rumah,masak...biasa la kan rutin harian...pastu basuh kain (tu pun mesin yang buat..hahaha)..sidai kain,amik anak balik sekolah..aduss....penat x habis lagi ni...

Korang masak apa ekk hari ni?Eina goreng ayam je, penat sangat...Masak Lemak Cili Api Nangka Muda & Ikan Talang Masin ni menu semalam..Ni kes teringin nak makan ni...balik keje semalam hubby pegi cari kat pasar bahan-bahan...hari ni pun continue makan lagi..lagi sedapp..kuah da pekat...hihihi...lauk ni lambat habis sebab Eina ngan Encik Hubby je yang makan...jom lah kita tengok resepi...main campak2 je ni..nak g blogwalking lak nih..hihihi

nampak x ikan talang yang nyorok2 manja tuh??

MASAK LEMAK CILI API NANGKA MUDA & IKAN TALANG MASIN
Bahan-bahan:-
200 gm nangka muda
100gm ikan talang masin - dipotong dan direndam sekejap
15-20 biji cili padi - diblender
Sedikit kunyit hidup - diblender
Sedikit serbuk kunyit
1 helai daun kunyit
2 batang serai - dititik
1 cawan santan pekat
Air secukupnya
Garam
1 sudu besar gula
1 keping asam gelugor

Cara-cara membuatnya:-
  1. Nangka muda dipotong ikut suka,kemudian dibasuh dan dimasukkan ke dalam periuk.
  2. Masukkan air dan 1 sudu besar gula...tujuan memasukkan gula adalah untuk mempercepatkan proses merebus nangka...ni petua orang2 tua..nanti nangka cepat empuk dan sedap...Biarkan nangka empuk dan toskan airnya
  3. Kemudian,masukkan semua bahan ke dalam periuk termasuklah nangka yang direbus tadi. 
  4. Kacau sentiasa agar santan x pecah minyak...awas,jangan letak garam terlalu banyak..takut "terover" masin sebab ikan talang tu kan masin...
  5. Bila kuah dah mendidih dan ikan talang tadi pun dah masak,bolehlah ditutup api..emm sedappp nyee...

5 comments:

Sofea said...

sedapnya..akak suka masakan ala2 kg mcm ni...bestnye kalau dpt ratah..:)

eina said...

kak sofea: mmg sedap sgt kak...eina pun asyik ratah je..hehe

kak ina kl said...

dah beli dah ikan kurau masin..kononnya nak masak dengan nenas tapi tak terbuat lagi

Mas said...

perhhhh..sedapnya masak lemak tu,..
lama dah tak makan...

eina said...

kak ina kl: ya allah,tq so much akak..sudi singgah dapur eina yg jarang berasap ni...emm klau msk dgn nenas lg sedap kan kak?kecur liur...

mas: mmg sedap..klau dah teringin mmg kena buat mak yung nih..hihihi