~Selamat Datang ke Dapur Eina & Family~






Terima Kasih Daun Keladi...

Monday, January 31, 2011

CHICKEN & FISHBALL SOUP



Burppp!!! Alhamdulillah...syukur di atas segala rezeki yang Allah bagi...Syukur kerana aku masih bernafas dan diberi peluang untuk mencoret di sini....

Apa khabar semua hari ni??? Eina alhamdulillah sihat,cuma anak-anak x berapa sihat...demam la,cirit-birit la,batuk la dan segala macam penyakit...ekekeke...musim kan sekarang...terima sahaja apa yang Allah bagi, ada hikmah tu kan...

Masak apa untuk tengah hari ni? Eina masak simple dishes je...penyakit M datang..adoyaiiii..hehehe...Eina masak Chicken & Fishball Soup..main campak2 je ni..janji sedap..makan dengan nasi hangat dan sambal belacan..peghhhh...memang berasap laa...

Jom kita tengok resepi...

CHICKEN & FISHBALL SOUP


Bahan-bahan:-
2 ketul isi ayam - potong kecil
20 biji fishball
3 ulas bawang putih - diketuk
2 biji kentang- dipotong dadu
1/2 batang carrot - dipotong dadu
1 ikat sayur kangkung - potong ikut suka :)
1 kiub Bilis Knorr @ kiub Ayam Knorr
Minyak untuk menumis
Air secukupnya
Garam
Daun Sup - untuk hiasan
1 sudu besar serbuk lada hitam

Cara-cara:-
1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih hingga naik baunya

2. Masukkan air dan kiub ayam @ kiub bilis Knorr

3. Biarkan mendidih, masukkan ayam,kentang dan carrot.

4. Apabila ayam,kentang dan carrot dah masak,masukkan fishball,garam,kangkung dan serbuk lada hitam

5. Dah siap...taburkan daun sup ye..sedapppppppp....


5 comments:

Deliah's Deli said...

assalamualaikum mamaiena..sedap nih!sup2 gini mmg fav..x payah lauk lain da..laku :p~

eina said...

waalaikummussalam cik Del..memang sedap..makan x hengat..hahaha...hirup cam tu je pun sedap...memang x payah lauk lain..anak2 buat ratah je..hehehe

YANA SHAIFUL said...

simply deliciousssss...:)

Nieza said...

assalam eina,sedapnya saya pun suka buat mcm ni...suka hirup kuah sup tu..

eina said...

yana : memang delicious..hehehe


nieza:waalaikummussalam....sedapkan..hirup masa panas2...